پروفایل بیوفیزیکال – سونوگرافی بارداری

پروفایل بیوفیزیکال - سونوگرافی بارداری
0 ۳,۰۸۶

سونوگرافی بیوفیزیکال چیست؟

پروفایل بیوفیزیکال جنین یا تست BPP ترکیبی از چندین آزمون است که سلامت نوزاد(جنین) شما را می‎سنجد. این تست سنجش ضربان قلب جنین (تست بدون استرس) را با سونوگرافی جنین ادغام می‎کند تا بتواند ارزیابی درستی از ضربان قلب، تنفس، حرکات بدن، سفتی عضلات و حجم مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد شما داشته باشد.

در حقیقت تست BPP علاوه بر میزان مایع آمنیوتیک موجود در رحم، ضربان قلب نوزاد شما را در طول مدت حرکت اندازه‌گیری می‎کند. این تست غیرتهاجمی است و در حدود 30 دقیقه طول می‏‌کشد.
قسمتی از این تست توسط دستگاه سونوگرافی انجام می‎گیرد. به گونه‎ای که در سونوگرافی حرکات نوزاد مورد بررسی قرار می‎گیرند و میزان مایع آمنیوتیک تخمین زده می‎شود.

چه کسانی باید تست BPP را انجام دهند؟

سونوگرافی بیوفیزیکال برای ارزیابی و مشاهده سلامت نوزاد مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. هدف این آزمون جلوگیری از سقط و شناسایی به‌موقع و زودهنگام کمبود اکسیژن در نوزاد است تا بتوان به‌سرعت در مورد زایمان تصمیم‌گیری کرد و از آسیب‎های دائمی به مادر جلوگیری نمود. به طور کلی تست بیوفیزیکال برای زنانی که ریسک بالایی در ابتلا به عوارض جانبی یا مشکلات زایمان دارند و در معرض خطر از دست دادن نوزاد هستند، توصیه می‎شود.

در صورتی که تاریخ زایمان شما گذشته باشد و یا در معرض خطرات بالایی در طول دوره بارداری خود قرار داشته باشید، ممکن است دکتر شما تست BPP را درخواست کند. شما ممکن است به علت شرایط بالینی مانند دیابت یا پره اکلامپسی(پرفشاری خون مزمن) در معرض خطر بالاتری برای از دست دادن جنین خود قرار داشته باشید. همچنین در حوادثی مانند زمین خوردن یا تصادفات به این تست نیاز دارید تا از سلامت نوزاد (جنین) خود مطمئن شوید.

پزشک معالج شما ممکن است تست BPP را در موارد زیر توصیه کند:
در صورتی‎که چندین حاملگی با عوارض جانبی داشته‌اید
در صورتی‎که شرایط پزشکی خاصی مانند دیابت، فشارخون بالا، لوپوس یا بیماری‎های قلبی داشته باشید
بارداری شما دو هفته از زمان زایمان به تعویق افتاده باشد
سابقه از دست دادن جنین یا عوارض جانبی حین بارداری‎های قبلی داشته باشید
حرکات نوزاد شما کاهش پیدا کرده باشد یا احتمال مشکلات رشدی وجود داشته باشد
حجم مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد بسیار کم یا بسیار زیاد باشد
در صورتی که مبتلا به حساسیت rhesus(Rh) هستید (نوعی حساسیت خطرناک که در واقع زمانی ایجاد می‌شود که Rh گروه خونی مادر منفی و Rh گروه خونی نوزاد مثبت باشد)
در صورتی که بالای 35 سال سن داشته باشید
در صورتی که بسیار چاق باشید

سونوگرافی بیوفیزیکال چگونه انجام می‌شود؟
شما بر روی تخت معاینه دراز می‌کشید و رادیولوژیست پروب(مبدل) دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم شما نگه می‎دارد. قسمت دیگر این تست مربوط به آزمون غیر استرسی می‌باشد که ضربان قلب نوزاد را در طی 20 دقیقه می‌سنجد.
پزشک یک کمربند الاستیک را همراه با دو سنسور، دور شکم شما قرار می‎دهد تا ضربان قلب جنین را بیابد. این بخش معمولاً قبل از سونوگرافی جنین انجام می‎گیرد. در صورتی که نوزاد شما خوابیده باشد باید تا زمانی که بیدار می‎شود و شروع به حرکت می‎نماید منتظر بمانید. در برخی موارد ممکن است رادیولوژیست، با ایجاد صداهایی سعی کند جنین را از خواب بیدار کند.
برخی پزشکان تنها بخش سونوگرافی این تست را انجام می‎دهند و بخش غیر استرس آن را در صورت درخواست اطلاعات بیشتر توسط پزشک معالج انجام می‎دهند.

معمولا این آزمایش در چه دوره‌ای بارداری انجام می‌گیرد؟
در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما به این آزمون نیاز دارید، شما احتمالاً در سه ماهه آخر بارداری خود باید آن را انجام دهید. این تست معمولا پس از هفته 32 بارداری انجام می‌شود. برخی زنان این تست را زودتر (پس از هفته 24 بارداری) نیز انجام می‏دهند. پزشک شما ممکن است در ادامه بارداری هم تست BPP را به منظور پیگیری تکرار کند.

تفسیر نمره تست BPP :
ضربان قلب جنین: نمره این قسمت از آزمون که با تست بدون استرس به دست می‎آید، به عنوان یک آزمون تحلیل واکنش در نظر گرفته می‌شود. به گونه‌ای که اگر در طی 20 دقیقه ضربان قلب دو بار یا بیشتر افزایش یافت نمره کامل 2 برای جنین در نظر گرفته می‎شود. در صورتی که در طی 40 دقیقه افزایشی در ضربان قلب شنیده نشد، نمره صفر منظور می‌گردد.

تنفس جنین: در صورتی که یک اپیزود از تنفس ریتمیک برای 30 ثانیه یا بیش از آن در طی 30 دقیقه مشاهده شد، نمره کامل 2 برای آن منظور می‎گردد. در صورتی که هیچ تنفسی در جنین مشاهده نشود نمره صفر به آن تعلق می‌گیرد.

حرکات جنین: در صورتی که جنین شما بدن و یا اندام‌های خود را برای سه مرتبه یا بیشتر در طی 30 دقیقه تکان دهد، نمره کامل 2 را کسب می‌کند. در صورتی که حرکتی از جنین مشاهده نشود نمره صفر به او تعلق می‎گیرد.

سفتی عضلانی جنین: اگر جنین اندام‎های خود را از حالت خمیده به حالت کششی تغییر دهد و دوباره سریعاً به حالت خمیده بازگردد نمره کامل 2 را کسب می‏نماید. در صورتی که جنین به این معیار دست پیدا نکند نمره صفر به او تعلق می‌گیرد.

حجم مایع آمنیوتیک: پزشک رادیولوژیست در طی آزمون سونوگرافی بیوفیزیکال به دنبال بزرگ‌ترین حجم از مایع آمنیوتیک مشهود می‎گردد. برای کسب نمره کامل 2 جنین باید در حجم مشخصی از مایع آمنیوتیک قرار داشته باشد. در صورتی که این مقدار خیلی بیشتر یا کمتر باشد نمره صفر به او تعلق می‌گیرد.

نمره 8 از 10 نشان دهنده سلامت نوزاد شماست. نمرات کمتر از 8 معمولاً نشان دهنده این هستند که شما باید تست را مجدداً انجام دهید. در صورتی که شما نمره 6 دریافت کنید معمولاً باید تست را طی 24 ساعت بعد تکرار کنید و در صورتی که زمان زایمان شما نزدیک باشد، ممکن است توصیه شود که سریع‎تر زایمان کنید.

توجه: در صورتی که مسئول مراقبت شما تشخیص دهد که میزان مایع آمنیوتیک شما در سطح بسیار پایینی است، علاوه بر انجام تست‎های بیشتر؛ ممکن است توصیه کند زایمان سریع‎تر انجام شود و توجهی به امتیاز این تست نکند.
نمره تست خیلی پایین در این تست نشان دهنده این است که نوزاد شما در شرایط بدی به سر می‎برد و به آزمون‎های بیشتری نیاز است. در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند تا هرچه سریع‏تر زایمان انجام گیرد.

 

 

رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی تهرانپارس

  • آدرس مرکز: تهرانپارس ، چهارراه تیرانداز ،شماره 118
  • شماره مطب: 77705261-021
  • شماره مطب: 77875950-021
  • ساعت کاری : صبح ها 12/30 – 8/30 – عصرها 20-16

سونوگرافی بارداری – سونوگرافی – سونوگرافی تهرانپارس – رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی تهرانپارس – رادیولوژی تهرانپارس – رادیولوژی خوب تهرانپارس – رادیولوژی شرق تهران – سونوگرافی خوب شرق تهران – سونوگرافی شرق تهران – سونوگرافی محدوده تهرانپارس –  رادیولوژی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین و ارسال نسخه